Välkommen till vår gemenskap!

 "En familjär äkta gemenskap som tillber Gud och där Guds rike gör
skillnad i oss och staden"

NU ÄR VI IGÅNG IGEN! Söndagar 15:30

Vi firar Gudstjänst i Immanuelskyrkan på söndagar kl 15.30. Vi börjar med fika och gemenskap i ungefär en halvtimme och följer sedan det med en stund i lovsång där vi tillsammans sjunger sånger om och till Gud, där man är välkommen att bara sitta och lyssna eller vara delaktig själv där man sitter eller står. Därefter följer en predikan där Guds ord delas och slutligen har vi en stund med lovsång igen där också extra utrymme ges för förbön och att lyssna in den Heliga Ande. Givetvis finns även "Barnkyrka" under predikan. 


Gemenskapsgrupper

Vill du vara med?

Vår kyrka vill vara ”en familjär äkta gemenskap som tillber Gud och där Guds rike får göra skillnad i oss och i staden”. Vi tror att gemenskapsgrupperna spelar en central del i detta. De ger möjligheten att träffas i ett mindre sammanhang för att dela livet med varandra samt att stötta och utrusta varandra i den kristna tron. Grupperna träffas oftast en gång i veckan och i nuläget har vi tre så kallade vuxengrupper, en familjegrupp och en tonårsgrupp. Är du intresserad av att vara med i sådan gemenskap, kontakta gärna Oskar eller Rebecca som är ansvariga för gemenskapsgrupperna genom att ange din e-postadress här nedan och klicka sedan på "skicka".  


Våra gruppledare

Öppen Kyrka - ndagar 12:00

I januari 2015 startade vårt sociala arbete som vi kallar "öppen kyrka". Målet är att kunna möta människor med behov och kunna göra något konkret för de. Vi bjuder på mat, hjälpa till med kläder och önskar bygga relationer med de. Vi har öppnat upp kyrkan på måndagar 12:00-13:30, med avbrott under jular och semesterperiod. Vi är ett härligt team innehållande volontärer från olika församlingar och vi njuter av att få vara med i det här.
Hur ser en vanlig måndag ut ?
De som är engagerade i matlagningen kommer till kyrkan ca 09:00 och påbörjar matlagning. Vi får oftast en del mat från Matbanken (http://helamanniskan.se/norrkoping/matbanken/) och utifrån det vi får så lyckas teamet få till en god hemlagad måltid. De gånger som vi har klädutdelning så ängnas måndagsförmiddagen åt att packa upp de kläder vi delar ut gratis. När klockan närmar sig kl 11 så börjar maten vi bli färdiga och teamet träffas för en stunds planering och andakt.Kl 12 öppnar vi upp kyrkportarna och vanligtvis så är kön redan lång. Vi får äntligen se våra gäster , som ju genom åren blivit våra vänner, som går ner i källaren och kanske får några kläder från vår klädutdelning innan de köar för att få mat. När våra gäster satt sig ner för att äta så minglar en del i teamet runt och samtalar. Vi tror att vi gör skillnad för Norrköping genom att driva Öppen kyrka. 

VNU

Vineyard Norrköping Ungdom - VNU - är församlingens ungdomsarbete som träffas varje vecka för vi längtar att få se mer av Guds rike i våra liv. 

Vi har gemenskapsgrupp på tisdagar 18.30 i kyrkans lokaler där
ber, sjunger lovsång och delar livet tillsammans. Vi har även
ungdomsmöten en gång i månaden som innehåller, mingel, lovsång, predikan, förbön och brukar avslutas med ett nice event! Utöver våra regelbundna träffar så brukar vi dra ihop läger eller andra spontana häng.


Häng med!

För mer info följ vår Instagram genom att skanna QR-koden eller klicka här

Lovsång

Gud skapade människan för att tillbe honom.

I Norrköping Vineyard vill vi att tillbedjan ska vara i centrum. Vi tillber med allt vi är och med allt vi har. Ett av alla sätt att tillbe på är genom lovsång. Lovsången är vårt tack till Gud, vi ger tillbaka det vi själva redan har fått och blivit välsignade med. Vi sjunger ut vår tacksamhet och ärar Gud med sång och musik. När vi tillber och lovsjunger deltar vi i det som redan pågår i himlen. Under våra söndagsgudstjänster samt i gemenskapsgrupperna får lovsången stort utrymme.

Vi tillber och älskar Gud därför att han älskade oss först.

Våra Värderingar

  • En kultur av tillbedjan  (Culture of worship) - I allt vi gör strävar vi efter att vara en tillbedjande gemenskap 
  • Det övernaturliga är naturligt (Naturally supernatural) - Vi tror att Guds verkar genom vanliga troende för att förvandla liv och välden runt omkring oss på ett övernaturligt sätt.
  • Vi gör Jesu gärningar (Doing the stuff) - Vi vill smutsa ner våra händer genom att göra rent praktiskt de saker som Jesus inspirerar oss att göra.
  • Det viktiga och uppenbara (The main and the plain) - Vi fokuserar på det grundläggande i tron för att skapa en fast grund.
  • Alla får vara med i matchen (Everyone gets to play) - Vi är ingen exklusiv klubb. Vi välkomnar alla att bli involverade och tror att varje individ har något att ge.
  • Utrusta de heliga (Equiping the saints) - Att utrusta och undervisa om vad det innebär att följa Jesus och formas efter honom.
  • Kom som du är (Come as you are) - Du är välkommen som du är men förbli inte som du är.
  • En del av något större (Play with others) - Vi ser oss själva som en liten del av en större Guds rikes gemenskap och vill både stödja och samverka med andra kristna församlingar i vårt område.


Pastorer 
Vårt motto: "Lita aldrig på en ledare som inte haltar" - John Wimber 

Om oss

Vilken typ av kyrka är Vineyard Norrköping?

Vi är en kristen evangelikal församling som är en del av Vineyardrörelsen i Sverige. Vi är vad man oftast kallar en ”Frikyrka” vilket betyder att det är helt frivilligt att ansluta sig till församlingen och det bygger på en personlig bekännelse och frivilligt engagemang. Vi är samtidigt en del av Guds stora världsvida familj och liksom alla kristna tror vi på, och följer Jesus. Vi har ett tydligt fokus på Guds rike och Hans synliga närvaro i vår värld. Vi tror att vi som kristna är kallade till att med Guds hjälp och kraft göra Jesu gärningar i Norrköping så att alla ska få se och uppleva allt det goda som är en verklighet i Guds rike. 

Vad handlar Vineyard Norrköping om egentligen?

Detta är vår vision: "En familjär äkta gemenskap som tillber Gud och där Guds rike gör skillnad i oss och staden".  Vår mission är att hjälpa människor att följa Jesus. Vi definierar en efterföljare som någon som lär känna Jesus och aktivt gensvarar på Hans kärlek och kraft. I och med detta börjar en resa i enkel färdriktning, nämligen närmare och närmare Jesus.

Vad kan jag förvänta mig hos Vineyard Norrköping?

Du kan förvänta dig en grupp människor som kommer att älska dig och välkomna dig för den du är. Du kommer att möta alla typer av människor med olika bakgrunder och livserfarenheter, alla längtandes efter att komma framåt på sin resa med Jesus. Du kommer att få uppleva livfull och skön lovsång, undervisning som är hjälpfull och inspirerande och en plats dit du kan komma som du är och bli accepterad för den du är. Helt enkelt en plats där du kan vara bekväm i att vara du.